Presenteer… linten

 

MUSEUM VAN DE LINTNIJVERHEID

Presenteer... linten

Voorgesteld door: Olivier CLYNCKEMAILLIE, Curator-Directeur, Algemeen afgevaardigde

 

In 1905 richtte de Belgische fabrikant Joseph Derville een nieuwe lintfabriek op in Komen-Frankrijk, op de rue du Vieil-Dieu, op wandelafstand van het station en de spoorlijn. Vlak voor de start van de Eerste Wereldoorlog, wordt de fabriek samengevoegd met Delvoye.

Om zijn producten te kunnen tonen, ontwikkelde Derville een mooi display dat hij verdeelde onder zijn vertegenwoordigers. Op het moment waarop hij zijn textielavontuur in Komen startte, was dit promotiemateriaal gloednieuw. Het kreeg een Art Nouveau-label met reliëf, op een zwarte voorkant. Dit promotiemateriaal was echter zeer groot en dus moeilijk te vervoeren. Daarom verving Joseph Derville zijn originele displays rond 1920 door een kleiner model, dat soberder, maar handiger was. U kan het tweede model hieronder bekijken. Het display van 21,5 x 12,5 cm kon worden opengeklapt als een accordeon en werd afgeboord met twee rode kartonnen lagen. Wanneer het display volledig werd opengeklapt, was het 1,50 meter. Er waren 12 luiken zichtbaar. Elk luik toont een specifiek artikel: 7 soorten keper, een soort getwijnd lint, een gros grain, een supersterk lint, een padou en een luik voor unielint 8mm/8mm, een luik voor hol lint, broekstootbanden en keper met breiwerk.

 

Het is een echte miniatuur-lintfabriek waarin alle afdelingen aan bod komen! Het hol lint doet dienst als huls; de keper met breiwerk wordt gebruikt voor de schouderbandjes van beha’s, de randen van slipjes...; de broekstootband verstevigt de onderkant van broekspijpen; padoulint is een lint dat wordt gemaakt van garen en zijde; het getwijnd lint bestaat uit verschillende verwrongen strengen garen, waardoor het steviger is; het gros grainslint heeft een veel grotere weerstand en de keperlinten hebben een schuin motief aan één kant.

 

Bovendien tonen de acht eerste pagina’s van het stuk elk een gedeponeerd merk van Derville en Delvoye. Het zijn stuk voor stuk merknamen die de nationale Franse geschiedenis weerspiegelen: "A la cocarde", "A Bayard, sans peur et sans reproche (zonder angst, noch verwijten)", "A l'Aiglon". Anderen benadrukken het natuurlijk erfgoed (“A l’iris”) of de exotische kant van de kolonies (“Au Marocain”), terwijl de twee laatste zich richten op een meer wellustige, of zelfs sensuele, boodschap tussen beide knuffelende putti (engeltjes), benadrukt door twee ringen (“A la boucle”). Elk product wordt vervolgens meerdere keren getoond in verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de dikte van het gebruikte garen of de breedte van het gewoven stuk. Op die manier krijgt u een beeld van de volledige Komense knowhow aan de start van de 20ste eeuw op een oppervlakte van 1,5 meter! Op die manier waren de vertegenwoordigers van Derville en Delvoye op een resolute manier en met een militaire precisie volledig bedrijfsklaar om het bevel van hun chef te kunnen uitvoeren: “Presenteer... linten!"

Meer informatie over het Museum van de Lintnijverheid

Ce contenu vous a-t-il plu ?

Merci d’avoir cliqué !

4 utilisateurs ont aimé ce contenu Cliquez sur le cœur pour aimer ce contenu