Bij Custo moet je zijn. Logisch want het is in Komen.

 

MUSEUM VAN DE LINTNIJVERHEID

Bij Custo moet je zijn. Logisch want het is in Komen.

Voorgesteld door: Olivier CLYNCKEMAILLIE, Curator-Directeur, Algemeen afgevaardigde

 

Onder de vlag van La Lainière van Roubaix en de groep Prouvost-Masurel heeft Komen een onweerstaanbare textielontwikkeling meegemaakt met het ontwerp van producten voor het bekleden van meubels en voor de automobielindustrie. Dit is het avontuur van Customagic.

In 1970 werden de lintweverij en de Ducarinweverij overgenomen door de groep uit Roubaix. Hubert Masurel, de toenmalige CEO, besloot om de Ducarinweverij nieuw leven in te blazen met een bedrijf dat onlangs in Engeland was overgenomen: Customagic. Zoals de naam al aangeeft, is de firma gespecialiseerd in het customizen van producten. Deze zijn grotendeels bestemd voor de automobielindustrie maar de fabriek produceert ook stoelhoezen met elastische randen die perfect aansluiten op de originele stoel. Kijk trouwens naar de voorgrond van de foto: zelfs de stoelen van de medewerkers zijn bedekt met een hoes van Customagic!

Wat de producten die in Komen werden geweven echter uniek maakte, was de geweldige uitvinding van een andere belangrijke textieler van de stad van de Louches, Emmanuel Sigier, tweede van de naam: het proces van het naaien van schuim op elastische stof. Deze revolutie garandeerde niet alleen de stevigheid van het ontworpen stuk maar ook een perfecte en comfortabele aanpassing aan alle vormen van een autozetel. “Custo” was vertrokken!

Gezien het succes niet op zich liet wachten, besloten de bestuurders van Customagic om het assortiment uit te breiden met collecties te vergelijken met die van Haute Couture. Beter nog, in 1975 ontwierpen ze een saillante reclamecampagne die de twee grootste Franse radiostations van die tijd overspoelde: RTL en RMC. Een pop/rock-band werd gevormd en kreeg de naam van de nieuwe producten van het bedrijf uit Komen: “Les Câlines Sisters”. Deze ging gepaard met een display waar de schaamstreek van vrouwenbekkens zedig aan het zicht werd onttrokken door...een hoesstaaltje van Customagic! De marketingstunt was geslaagd. Een paar jaar later, in 1981, kwam “Custo” opnieuw terug met een gezelliger campagne waar twee geliefden elkaar in hun auto omhelsden onder de slagzin: “Een hart, een thuis...En hoezen van Customagic!” Zozeer dat de promotiedocumenten die op deze tweede campagne volgden het stadhuis van Komen met de vermelding “Komen, hoofdstad van de hoes!” presenteerden. 

 

Helaas werden de bedrijven van La Lainière in 1987 verkocht en gingen ze na een verplaatsing naar Halluin failliet door een gebrek aan een proactieve visie. Het enige wat tegenwoordig overblijft zijn de archieven, de stalen van de hoezen, de levensverhalen die in La Rubanerie worden bewaard en een gebouw: de kantoren van de voormalige Ducarinweverij die sinds 2013 omgevormd zijn tot een mediatheek. Een onverwachte koerswijziging voor een zetel!

Meer informatie over het Museum van de Lintnijverheid in Komen. 

Ce contenu vous a-t-il plu ?

Merci d’avoir cliqué !

4 utilisateurs ont aimé ce contenu Cliquez sur le cœur pour aimer ce contenu